(Gambar) Jentera Militari Yang Aneh Semasa Perang Dunia Pertama..


 Oleh: takusahrisau

Austin Patilov

Pada asalnya, jentera yang dikenali sebagai Austin Patilov adalah jentera perang buatan Britain. Namun, Britain dan syarikat Austin Motor bersetuju untuk membinanya sendiri di negara Rusia. Jentera Austin Patilov yang lengkap dengan dua mesingan dibina di sebuah kilang di St. Petersburg. Austin Patilov mampu bergerak selaju 35 km/j.

Ingin sertai takusahrisau’s blog di Facebook?Klik SINI)

Garlord-Putilov

Jentera Garlord – Putilov dikeluarkan oleh Rusia semasa Perang Dunia Pertama dengan menggunakan rangka lori yang diimport khas daripada Amerika Syarikat. Jentera Garlord – Putilov bagaimanapun boleh dikatakan gagal dan tidak praktikal terutamanya ketidakmampuannya bergerak pantas kerana dipenuhi dengan kepingan-kepingan besi yang berat. Berat purata jentera unik ini adalah 11 tan dan kelajuan maksimum yang mampu dicapai hanyalah 18 km/j.

Tsar Tank

Mendapat jolokan sebagai Tsar Tank, jentera janggal ini tidak pernah digunakan semasa Perang Dunia Pertama. Apa yang menjadi penghalang adalah kegagalan jentera ini semasa ujian pertama semasa jentera ini masih di peringkat prototaip.

Jentera ini yang memiliki roda yang besar di belakang menyebabkan jentera ini terperangkap di dalam lumpur. Menariknya, ia kekal terperangkap di situ sehingga pada tahun 1927 sebelum ia dileraikan untuk dijadikan besi buruk.

Pierce-Arrow

Jentera Pierce-Arrow adalah adalah antara jentera Anti-Aircraft(AA) yang terawal dibuat. Jentera hebat ini adalah milik Britain dan mula digunakan pada musim luruh 1914. Jentera Pierce-Arrow dilengkapi dengan rifel automatik Vickers Naval 2-pdr yang mampu mendongak 45 sehingga 70 darjah ke langit.

Mark IV

Jentera yang dikenali Mark IV adalah hasil buatan Britain. Ia digunakan secara sepenuhnya pada pertengahan 1917 di Pertempuran Messines Ridge. Jentera Mark IV dikendali oleh 8 orang krew dan mampu bergerak 6.4 km/j. Model Mark IV adalah kesinambungan daripada jentera Mark I, Mark II dan Mark III. Mark IV membawa tiga turet yang mampu memusnahkan mana-mana jentera ringan musuh.

Mesin Boirault

Mesin Boirault adalah jentera paling bermasalah selepas jentera Tsar Tank. Sepertimana Tsar Tank, Mesin Boirault tidak pernah digunakan semasa Perang Dunia Pertama kerana kegagalannya semasa ujian awal. Tujuan pembinaan Mesin Boirault adalah untuk menerombos kawat duri dan bertindak sebagai perisai semasa perang statik.

Mesin Boirault yang dibina oleh jurutera daripada Perancis M. Boirault hanya mampu bergerak 1km/j. Walaubagaimanapun kekurangan paling ketara adalah kesukaran untuk mengawal pergerakannya.

Frot-Laffly

Jentera Frot – Laffly direkabentuk daripada tahun 1914 sehingga Disember 1915 oleh seorang jurutera Perancis bernama Paul Frot. Walaubagaimanapun, jentera ini gagal menambat hati semasa ujian awal dan tidak pernah digunakan semasa Perang Dunia Pertama.

Prototaip jentera ini kemudiannya dijual kepada Britain pada tahun 1915. Tidak lama selepas itu, Britain mengeluarkan model Mark yang diinspirasikan daripada prototaip Frot – Laffly. Model Mark adalah kereta kebal pertama yang digunakan manusia dan dianggap sebagai pencetus kepada pembinaan besar-besaran kereta kebal semasa Perang Dunia Kedua.

Sezaire-Berwick ‘wind wagon’

Sezaire-Berwick ‘wind wagon’ telah mencipta sebuah jentera prototaip menjelang tahun 1915 untuk digunakan sebagai kenderaan berperisai semasa Perang Dunia Pertama. Walaubagaimanapun, kenderaan ini tersenarai sebagai kenderaan yang tidak praktikal dan terpaksa dibekukan pengeluarannya.

Armoured Quadricycle

Sebuah lagi jentera yang tersenarai sebagai jentera yang tidak praktikal adalah Armoured Quadricycle. F.R. Simms(gambar) gagal untuk menarik minat pelabur semasa demostrasi prototaip ciptaan pada Jun 1899.

Jentera ini dilengkapi dengan mesingan jenis Maxim yang mampu menembusi kepingan nipis besi. Namun begitu, ciptan F.R. Simms tetap tidak mampu menambat hati pelabur.

Austro-Daimler Panzerwagen

Jentera Austro-Daimler Panzerwagen adalah jentera berperisai yang memiliki enjin four wheel drive(4WD). Jentera ini memuatkan enjin Austro-Daimler dan rekabentuknya direka oleh anak kepada Gotlieb Daimler, Paul Daimler. Jentera ini dilengkapi dengan turet yang mampu berpusing 360 darjah dan mampu mencapai kelajuan 45 km/j.

Segala-galanya adalah sempurna bagi jentera ini namun ia gagal mendapat tempat di hati pemerintah Jerman-Austria, Emperor Franz Joseph I. Menurut beliau jentera berperisai ini akan menganggu kuda perang tentera Jerman-Austria kerana bunyi enjinnya yang bising.

Jentera ini hanya digunakan sebagai kenderaan pengangkut dan bukannya jentera perang sebagaimana tujuan utama ia dicipta.

Fiat Terni

Jentera yang dikenali sebagai Fiat Terni ini dicipta oleh jurutera daripada syarikat Fiat, iaitu sebuah syarikat permotoran Itali. Ia mula digunakan oleh tentera Itali menjelang akhir tahun 1918 sebagai jentera pengiring dan pembekal peralatan tentera serta amunisi di sempadan.

Autocar

Jentera Autocar adalah jentera perisai jenis ringan milik tentera Kanada. Jentera ini dilengkapi dengan kepingan plat besi setebal 9.5mm yang dibekalkan oleh Bethlehem Steel Corporation. Jentera Autocar mudah dikendalikan dan ringan serta mampu memuatkan paling maksimum 6 krew. Jentera masih terus digunakan miskipun Perang Dunia Pertama telah tamat pada 1918.

Lancia IZM

Jentera Lancia IZM adalah jentera buatan jurutera daripada Itali. Ia digunakan sepenuhnya semasa Perang Dunia Pertama iaitu pada tahun 1916. Jentera ini diiktiraf sebagai jentera berperisai pertama yang dihasilkan oleh jurutera Itali.

Lancia IZM dilengkapi oleh turet berkembar dengan dua mesingan. Jentera ini mampu memecut 60km/j iaitu antara jentera berat yang terlaju pada masa itu.

SAVA

Jentera berperisai SAVA adalah jentera yang dibangunkan oleh tentera Belgium menjelang tahun Oktober 1914. Jentera SAVA dilengkapi dengan turet yang berbentuk kubah yang mampu berpusing 360 darjah. Tanda pengenalan utama jentera SAVA adalah lampu spotlight yang besar di hadapannya.

Schneider CA1

Jentera tempur yang dikenali sebagai Schneider CA1 adalah hasil buatan Perancis dan digunakan sepenuhnya oleh tentera Perancis semasa Perang Dunia Pertama antara tahun 1916 sehingga 1918.

Jentera atau kereta kebal pertama buatan Perancis ini dikendalikan oleh enam orang krew dan berfungsi untuk menembusi kawat berduri di sempadan musuh.

St. Chamond

Jentera atau kereta kebal kedua buatan Perancis adalah St. Chamond. St. Chamond memiliki rekabentuk kereta kebal yang lebih moden dan ketemporari. St. Chamond dianggarkan dibina sekitar 400 buah daripada April 1917 sehingga Julai 1918.

Dengan bentuk yang lebih panjang dan besar, St. Chamond memerlukan sembilan orang krew untuk mengendalikannya.

Seabrook

Komander CR Samson dan beberapa pegawai Eastchurch Squadron, Royal Naval Air Service (RNAS) telah merekabentuk lori yang memuatkan rifel semi-automatik Vickers 3-pounder. Jentera ini kemudiannya dibina oleh Forges et Chantiers de France di Dunkirk dan dihantar ke medan perang pada 16 Oktober 1914.

A7V

Jentera buatan Jerman ini adalah satu-satunya jenis yang digunakan oleh mereka semasa Perang Dunia Pertama. Jerman agak terlewat kerana A7V hanya digunakan pada April 1918 sehingga Perang Dunia Pertama berakhir pada November 1918.

A7V mendapat jolokan ‘kubu bergerak’ kerana rekabentuknya yang dipenuhi dengan kepingan-kepingan besi yang tebal. A7V mampu bergerak sehingga mencapai kelajuan 15 km/j dan dikendalikan oleh 18 orang krew.

 

 

 

___________________________

Segalanya lebih menarik di

(Gambar) Drama semasa Perang Dunia Kedua!

Episod #4: Gambar-gambar Perang Dunia ke-2 yang tidak pernah tersiar di Akhbar dan Majalah!

Episod #3: Gambar-gambar Perang Dunia ke-2 yang tidak pernah tersiar di Akhbar dan Majalah!

Advertisements

Tags: ,

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: