Iklan-iklan yang mengeksplotasi Tragedi 11 September..


Oleh: takusahrisau

Iklan-iklan yang bakal dipaparkan di bawah disifatkan ramai sebagai iklan yang tidak mempedulikan sensitiviti mangsa-mangsa tragedi 11 September. Ironinya, iklan tersebut ternyata amat kreatif. Antara syarikat-syarikat besar yang menggunakan populariti tragedi 11 September sebagai medium promosi adalah syarikat permainan kanak-kanak, Lego® dan pembina papan induk(Motherboard) terkemuka, CoBis. Walaubagaimanapun, budaya eksplotasi seperti ini masih lagi tidak dapat diterima oleh sebahagian besar masyarakat dunia terutama di kalangan rakyat Amerika Syarikat.

The Moscow News dengan slogan berbunyi ‘Hard to Explain’.

CoBis dengan slogan ‘Some day your computer might become a target

Lego dengan slogan ‘Rebuild it’

MTV(Brazil) dengan tujuan untuk menyedarkan masyarakat berkenaan dengan isu kebuluran, kemiskinan dan AIDS. MTV turut membandingkan bilangan mangsa yang meninggal dunia akibat tragedi 11 September dengan bilangan mangsa yang meninggal dunia akibat kebuluran dan AIDS.

Iklan Majalah Humo dengan slogan “Reading Humo can have serious consequences

Nicholas Hulot’s Foundation dengan slogan ‘For Nature, Everyday is 9/11’

SABC dengan slogan “More To See on Radio” 

Action on Smoking and Health(ASH) dengan kempen anti-merokok.

World Wildlife Fund(WWF) dengan kempen pengumpulan dana bagi membantu mangsa tsunami Acheh pada 2004.

Solidarites dengan slogan ‘Non-drinking water kills 8 millions person a year”

Courrier International dengan slogan ‘Learn to anticipate’

Mad Men dengan papan iklannya seakan-akan Falling Man yang menjadi ikonik kepada tragedi 11 September. Ini adalah iklan terbaru yang mengeksplotasikan tragedi 11 September bagi menguatkan promosi syarikat mereka.

Advertisements

Tags: , ,

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: