Islam Sebelum ISLAM: Nama Arius terkandung dalam Isi Kandungan Surat Rasulullah kepada Heraclius(SIRI 3)


Oleh: takusahrisau

 

Wahai manusia, sesungguhnya telah datang Rasul (Muhammad) itu kepadamu dengan (membawa) kebenaran dari Tuhanmu, maka berimanlah kamu, itulah yang lebih baik bagimu. Dan jika kamu kafir, (maka kekafiran itu tidak merugikan Allah sedikitpun) karena sesungguhnya apa yang di langit dan di bumi itu adalah kepunyaan Allah. Dan adalah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

Surah An-Nisa ayat 170 

Rasulullah saw telah menyampaikan seruan tauhid semasa hayatnya bermula daripada ahli keluarga terdekat baginda sehingga ke pemimpin-pemimpin negara jiran baginda. Sepertimana Surah An-Nisa ayat 170, Rasulullah saw datang membawa kebenaran daripada Allah swt. Rasulullah saw membawa risalah agung yang melimpahkan keberkatan ke seluruh alam.

 

Dakwah Rasulullah saw

Kesan daripada penjanjian Hudaibiyyah pada 628M memberi impak yang amat penting kepada umat Islam dan Rasulullah saw. Terma utama penjanjian Hudaibiyyah yang mahukan genjatan senjata selama 10 tahun serta larangan kekangan Arab Quraisy dalam misi dakwah Rasulullah saw telah memberi impak yang cukup besar kepada baginda. Baginda bebas berdakwah tanpa sebarang gangguan dan ancaman daripada musuh ketat baginda, Musyrikin Quraisy.

 

Menyusun hubungan diplomatik

Rasulullah saw telah menyusun pelbagai strategi untuk mengembangkan ajaran Islam ke negara-negara di luar kota Mekah dan Madinah. Antara yang disusun oleh Rasulullah saw adalah misi dakwah baginda ke negara-negara jiran. Misi Rasulullah saw ini memberi gambaran bahawa Rasulullah bukan sahaja seorang pemimpin agama tetapi juga seorang pakar diplomatik dan negarawan agung.

Setahun selepas Penjanjian Hudaibiyyah iaitu pada tahun 629M, Rasulullah saw telah mula melaksanakan strategi dakwah kepada raja-raja di negara jiran baginda.

Sehubungan dengan itu, Rasulullah saw telah melantik beberapa orang sahabat yang dipercayai baginda untuk membawa surat dakwah baginda sebagai amanah besar daripada Rasulullah saw kepada raja-raja yang diutuskan. Mereka adalah:

·         Abdullah bin Hudhafah ra kepada Khosroes II (Raja Empayar Parsi)

·         Amr bin Umayyah ra kepada Najasi (Raja Abyshah)

·         Hatib’ bin Abi Baitah ra kepada Muqawqis (Pemimpin Mesir)

·         Shuja bin Wahab al-Asadi ra kepada Harith Ghassani (Gabenor Syria)

·         Ala bin Hadrami ra kepada al-Mundhir bin Sawa (Pemimpin Bahrain)

·         Dihyah ibn Khalifah al-Kalbi ra kepada Heraclius (Maharaja Rom Byzantine)

 

Surat Rasulullah saw kepada Heraclius

Daripada keenam-enam pucuk surat yang diutuskan Rasulullah saw kepada pemimpin kafir tersebut, terdapat sepucuk surat yang sangat menarik perhatian. Surat tersebut adalah surat daripada baginda Rasulullah saw kepada Maharaja Rom Byzantine, Maharaja Heraclius. Surat kepada Heraclius berlainan sedikit berbanding surat yang baginda utuskan kepada raja-raja di Mesir, Parsi, Bahrain dan Abyshah.

Isi kandungan surat sebenarnya membuktikan bahawa Rasulullah mengakui Arius sebagai pembawa ajaran Kristian yang sebenar. Dalam artikel kali ini, ia lebih membuktikan kebenaran yang penulis tegaskan dalam siri kedua Islam Sebelum ISLAM.

Apapun, apa kita lihat dulu siapa sebenarnya Heraclius.

 

Latar belakang Heraclius

Maharaja Heraclius dilahirkan 575M di Cappadocia(sebuah wilayah yang di Turki). Beliau muda empat tahun daripada baginda Rasulullah saw. Nama sebenar beliau adalah Flavius Heraclius Augustus. Semasa pemerintahan beliau, beliau membantaskan penggunaan bahasa Latin dalam urusan rasmi kerajaan dan menggantikannya dengan bahasa Yunani.

Heraclius memegang tampuk pemerintahan pada 610M setelah beliau berserta bapanya, Heraclius the Elder melancarkan pemberontakan ke atas pemerintah Rom Byzantine pada masa itu iaitu Phocas.

 

Peperangan berpanjangan

Fasa pertama pemerintahan Heraclius diwarnai dengan peperangan yang berpanjangan. Dengan sejarah diplomatik antara Rom Byzantine dan Parsi yang turun naik, Heraclius mengambil keputusan untuk melancarkan perang terhadap musuh ketatnya iaitu Khosrau II, pemimpin empayar Parsi.

Daripada 610M sehingga 628M, banyak siri peperangan telah berlangsung antara kedua-dua empayar ini. Paling diingati adalah peperangan yang berlangsung buat kali pertama pada 614M antara Heraclius dan Khosrau II yang kemudian berakhir dengan kekalahan kepada Heraclius.

Dengan niat Khosrau II untuk menghapuskan Heraclius secara total walaubagaimanapun terbantas oleh benteng kukuh kota Constantinople di selat Bosphorus. Tentera laut empayar Parsi juga tidak mampu menandingi kekuatan tentera laut empayar Rom Byzantine. Heraclius bagaimanapun mengalami kemerosotan teruk sehingga dikatakan sukar untuk bangkit kembali.

 

Mukjizat surah Ar-Ruum ayat 2-5

Empayar Rom pernah diperkatakan secara jelas dalam firman Allah swt melalui surah Ar-Rumm. Surah Ar-Rumm adalah bukti jelas mukjizat junjungan besar kita Rasulullah saw yang meramalkan kemenangan Empayar Rom ke atas Empayar Parsi setelah kekalahan teruk Empayar Rom pimpinan Heraclius.

1.Telah dikalahkan bangsa Rom. 2.Di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang 3.dalam beberapa tahun lagi, Bagi Allah-lah urusan sebelum dan sesudah (kemenangan Rom). 4.Dan di hari (kemenangan bangsa Rom) itu bergembiralah orang-orang yang beriman, 5.Karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang dikehendakiNya. Dan Dialah Maha Perkasa lagi Penyayang. 

Surah Ar-Ruum ayat 2-5

 

Diriwayatkan oleh ramai sejarahwan islam seperti Ibnu Kathir dan At-Tabari bahawa sebaik tersebarnya berita kemenangan Khosrau II ke atas empayar Rom Byzantine pimpinan Heraclius, Rasulullah saw dan umat Islam sangat berduka manakala Arab Musyrikin pula melonjak kegembiraan. Golongan kafir musyrik tersebut adalah seteru kuat kepada empayar Parsi.

Rasulullah saw pula lebih memihak kepada Rom kerana latar belakang agama Rom Byzantine yang jauh lebih baik daripada empayar Parsi yang menyembah api. Dalam bersedih itulah turunnya berita gembira seperti yang dinyatakan dalam surah Ar-Ruum ayat 2-5.

Segalanya menjadi kenyataan apabila Heraclius berjaya bangkit daripada kekalahan pada tahun 614M dengan kemenangan dalam Battle of Nineveh beberapa tahun selepas ayat ini turun iaitu sekitar tahun 627M.

 

Pertempuran Heraclius dan Khosrau II di Battle of Nineveh.

 

 

  

Kaitan dengan kebiadapan Khosrau II terhadap seruan dakwah Rasulullah saw

Kekalahan Khosrau II ada kaitannya dengan kebiadapan Khosrau II dengan surat yang diutuskan oleh Rasulullah saw melalui sahabat baginda, Abdullah bin Hudhafah ra.

Diriwayatkan bahawa Khosrau II telah mengoyak surat yang diutuskan kepadanya bagi menyeru beliau ke jalan tauhid. Merasakan terhina kerana menganggap bangsa Arab sebagai ‘hamba’ padanya, beliau bertindak mengoyak surat tersebut di hadapan utusan Rasulullah saw.

Sekembali Abdullah bin Hudhafah ra ke Madinah, beliau menceritakan bagaimana bongkaknya si kafir Khosrau II itu. Selepas itu, Rasulullah saw telah mengungkap doa berikut yang kemudian menjadi salah satu daripada mukjizat Rasulullah saw,

Moga empayarnya dikoyak menjadi cebisan-cebisan

 

Doa Rasullulah saw menjadi kenyataan apabila Khosrau II kemudian dibunuh oleh anaknya sendiri, Kavadh II semasa berada dalam tahanan penjara. Doa Rasulullah saw ternyata terus termakbul apabila empayar Parsi menjadi berpecah belah sehingga memudahkannya dikuasai oleh tentera Islam di bawah pimpinan panglima Khalid al-Walid. Empayar Parsi Sasanid berakhir sama sekali selepas penaklukan empayar Islam Uthmaniyyah.

 

Pegangan agama Heraclius

Sejak kecil, beliau dididik dengan ajaran Kristian dengan cukup lengkap. Menginjak ke alam dewasa, beliau telah dilengkapi pelbagai ilmu di dada. Ia menjadikannya sebagai pemerintah yang paling ideal bagi empayar sebesar Rom Byzantine.

 Di awal pemerintahannya, Heraclius telah menghadapi perseteruan agama yang kritikal dalam mazhab-mazhab Kristian. Perseteruan yang tidak pernah reda ini berlaku antara mazhab aliran Triniti dan aliran Monopyhsites. Sebagai pemerintah yang bertanggungjawab, Heraclius telah cuba untuk merapatkan jurang antara kedua-dua aliran dengan pengenalan fahaman Monothelisme pada tahun 629M namun gagal diterima oleh kedua-dua aliran tersebut.

 

Heraclius percaya pada Islam?

Banyak cendiakiawan percaya bahawa Heraclius percaya bahawa Muhammad saw adalah Rasul yang diutuskan Allah swt sepertimana yang sering disebut di dalam Injil yang diimaninya. Ia diperakaui oleh sahabat Nabi, Abu Sufyan yang pernah diajak ke istananya untuk menanyakan perihal Rasulullah saw.

Terdapat juga cendikiawan menyatakan bahawa Heraclius telah memeluk Islam secara sembunyi kerana bimbang tentangan yang berlaku dalam istana melibatkan paderi-paderi Kristian Triniti.

Sirah-sirah Nabawi banyak menceritakan mengenai Maharaja Rom Byzantine yang bernama Heraclius ini. Ia termasuklah cerita mimpi Heraclius yang meramalkan kekuasaan umat Islam dan kisah dua orang hamba Heraclius untuk menyiasat kenabian Nabi Muhammad saw.

 Antara Heraclius dan Rasulullah saw, terdapat beberapa persamaan iaitu berkenaan tarikh 610M. Pada 610M, Rasulullah saw telah menerima wahyu pertama daripada Jibrail as di Gua Hira’ dan secara rasminya dilantik menjadi Rasul Allah setelah turunnya surah yang kedua tidak lama selepas itu. Pada 610M juga, Heraclius telah diangkat menjadi maharaja Rom Byzantine selepas mengulingkan Phocas. Jelas sekali, antara Rasulullah saw dan Heraclius mempunyai tarikh yang sama untuk mendapat ‘kekuasaan’ dalam bidang masing-masing.

 

Surat Rasulullah saw yang mengakui Arius

Ibnu Kathir sering melabelkan Heraclius sebagai maharaja yang mempunyai kebijaksanaan yang luar biasa terutama dalam pemahaman kitab Injil. Tidak seperti paderi-paderi yang sezaman dengannya, Heraclius sangat yakin akan kedatangan Rasul terakhir. Namun, selepas dikhabarkan mengenai kenabian Rasulullah saw, beliau terkejut kerana Rasul terakhir datang daripada tanah Arab yang terkenal dengan penyembahan berhala dan bukannya daripada kalangan mereka.

Jika dilihat daripada isi kandung surat yang diutuskan Rasulullah saw, Rasulullah saw seperti telah mengetahui bahawa Heraclius adalah seorang yang berilmu dengan menyelitkan petikan surah Ali-Imran ayat-64 pada isi kandung surat baginda yang terakhir.

Firman Allah daripada surah Ali Imran itu menimbulkan rasa terkejut dan teruja beliau terhadap individu yang mendakwa dirinya sebagai Muhammad Rasul Allah. Beliau pernah menyatakan untuk datang sendiri kepada Rasulullah saw dan mencuci kaki Rasulullah saw jika benar Rasulullah saw adalah utusan Allah swt.

Berbalik kepada pangkal perbincangan kita, dalam surat dakwah Rasulullah saw kepada Heraclius terdapat satu ayat yang menyebut mengenai “Ariseen” pada penghujung ayat pertama dan sebelum petikan surah Ali-Imran ayat 64.

Ramai cendikiawan Islam gagal mengenal pasti apakah yang dimaksudkan dengan Ariseen. Mereka mengaitkan Ariseen dengan petani. Ini kerana Ariseen dalam kata akar lidah Arab membawa maksud petani. Namun, ia gagal mengaitkan petani dengan isi kandung surat Rasulullah saw tersebut. Tiada sebab untuk Rasulullah memasukkan istilah petani dalam surat tersebut.

Dengan itu, cendikiawan yang lebih bagus ilmunya mengaitkan Ariseen dengan seorang pendakwah Nasrani berbangsa Libya yang teraniaya akibat perbezaan pendapat dalam isu Ketuhanan Nabi Isa as. Pendakwah tersebut lebih dikenali dengan nama Arius telah terbunuh dalam mempertahankan akidah beliau. Ia telah diceritakan dalam SIRI 2 yang lepas.

Berikut adalah surat yang diutuskan Rasulullah saw kepada Heraclius.

 

 

 

Dalam bahasa Inggeris:

In the name of God the Beneficent, the Merciful: (This letter is) from Muhammad son of Abdullah to Heraclius the Great (ruler) of the Romans (Byzantines). Peace be upon him, he who follows the right path. Furthermore I invite thee to Islam; become a Muslim and thou shalt be safe (from Hell or God’s punishment), and God will double thy reward (as your people will follow along and be saved because of you), and if thou rejectest, thou shalt bear the sins of persecuting Arians. 

“Katakanlah: Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”. Al-Imran 64 

Dalam Bahasa Melayu:

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Daripada Muhammad utusan Allah untuk Heraclius Kaisar Romawi yang agung.
Salam bagi siapa yang mengikuti petunjuk. Selain dari pada itu, sesungguhnya aku mengajak kamu untuk memeluk Islam. Masuklah kamu ke agama Islam maka kamu akan selamat dan peluklah Islam maka Allah memberikan pahala bagimu dua kali ganda dan jika kamu berpaling(kepada Islam) maka kamu akan menanggung dosa penganiayaan(kepada) penganut-penganut Arian.

“Katakanlah: Hai Ahli Kitab, marilah (berpegang) kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kamu, bahwa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita persekutukan Dia dengan sesuatu pun dan tidak (pula) sebagian kita menjadikan sebagian yang lain sebagai tuhan selain Allah. Jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: “Saksikanlah, bahwa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada Allah)”. Al-Imran 64

 

Dalam siri kedua Islam Sebelum Islam yang bertajuk “Aliran Arianisme”, penulis tegaskan mengenai ajaran Arius yang mengesakan Allah swt.

Ia sebenarnya diketahui oleh Rasulullah saw miskipun ia telah berlaku satu abad yang lampau. Jika Rasulullah saw tidak mengetahuinya, mana mungkin Rasulullah saw menyelitnya dalam surat kepada Heraclius. Inilah mukjizat Rasulullah saw yang membenarkan ajaran Islam yang dibawanya.

Heraclius yang pada masa yang sama juga percaya kepada ajaran yang mengesakan Allah swt menjadi lebih tertarik kepada kebijaksanaan Rasulullah saw.

Pergorbanan Arius dalam mempertahankan ajaran tauhid rupa-rupanya mendapat penghargaan Rasulullah saw. Sememangnya inilah yang dimaksudkan dengan Islam sebelum kedatangan ISLAM.

Kesimpulan yang boleh dibuat adalah segala jenis ajaran yang membawa kepada Ajaran Tauhid adalah Islam. Sama ada ia Yahudi mahupun Nasrani. Walaubagaimanapun, bezanya hanya satu, setiap nama-nama itu(sama ada Yahudi dan Nasrani) diberi oleh penganutnya. Sedangkan Allah swt menamakan hanya kepada satu agama sahaja, dan agama itu adalah ISLAM. Ini bermakna Islam adalah satu-satunya agama yang wajib dianuti dan Rasulullah saw adalah Rasul yang wajib diimani disamping Nabi Isa as dan Musa as.

 

~ Artikel ini hanya untuk memberi kesedaran dan ilmu pengetahuan berkenaan Islam dan sejarah-sejarahnya. Artikel ini tiada kena-mengena dengan dasar Pluralisme. Apa yang ditulis oleh penulis adalah hak penulis dan penulis bertanggungjawab atas penulisan artikel ini. Sebarang kemusykilan boleh dihantar ke ruangan komentar di bawah. Semoga pembaca mendapat manfaat daripadanya. InsyaAllah.

Advertisements

Tags: , , , ,

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: