Paul the Octopus mati di usia 2 tahun..


Oleh: takusahrisau

 

Siapa yang tidak kenal dengan Paul the Octopus. Paul mula popular semasa kehangatan Piala Dunia Fifa di Afrika Selatan apabila meramal dengan tepat beberapa perlawanan besar seperti perlawanan antara Jerman dan Argentina yang mana Paul meramalkan Jerman memenangi perlawanan itu.

 

Pada mulanya, ia kelihatan agak mustahil kerana Argentina bukan calang-calang lawan. Argentina yang diketuai oleh penyerang terbaik dunia iaitu Lionel Messi telah dimalukan Jerman dengan barisan muda mereka sebanyak 4 gol tanpa balas. Ternyata ramalan Paul sangat tepat dan mula menjadi bahan liputan oleh media massa dan elektronik.

 

Paul yang dilahir di England pada 2008 di Weymouth,England hanya meramalkan dengan silap sebanyak dua perlawanan masing-masing melibatkan Jerman pada Euro  2008.

 

Namun, berita terbaru yang penulis dapat adalah Paul telah pun meninggalkan kita pada usia 2 tahun. Miskipun Paul adalah sekadar haiwan namun ia cukup dekat dengan kita terutama peminat bola sepak. Penulis yang juga salah seorang pencinta haiwan amat sedih dan terkejut apabila mendengar berita kematian Paul.

 

Kesedihan penulis mungkin turut dikongsi oleh jutaan penduduk dunia barangkali. Apakah tidak, Paul the Octopus dilaporkan bakal disemadikan di tapak persemadian peribadi sebagai perhormatan kepadanya kerana pernah menjadi ‘penghibur’ kepada kita semua.

 

 

~ Ramalan terakhir Paul the Octopus adalah England bakal menjadi hos Piala Dunia 2018. Mungkinkah ia tepat?kita tunggu dan lihat..

 

 

~ Artikel ini dirujuk sepenuh di http://www.soccernet.com

Tags:

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

2 responses to “Paul the Octopus mati di usia 2 tahun..”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: