Siri Terakhir: Kebijaksanaan Allah swt dalam peristiwa Ashaabul Kahfi


Oleh: takusahrisau

 

Kebijaksanaan Allah swt dalam peristiwa Ashaabul Kahfi

 

Ulama tafsir seperti Ibnu Kathir menyamakan firman yang berbunyi “Dan kamu mengira mereka itu bangun, padahal mereka tidur”  dengan perilaku serigala yang hanya menutup sebelah mata dan membuka mata yang sebelah lagi semasa tidur. Ini adalah salah satu kebijaksaan Allah swt yang mengatur setiap kejadian menurut kemahuan-Nya.

 

 

 

 
 
 

Tabiat serigala yang tidur dengan membuka mata dan menutup di sebelah lagi dijadikan perbandingan dengan Kisah Ashaabul Kahfi

 

 

 

Menurut ulama tafsir terkenal tersebut, ketika Allah swt menutup telinga mereka ketika tidur sepertimana firman Allah swt dalam ayat 11 surah al-Kahfi(rujuk di bawah),mata ketujuh-tujuh pemuda tersebut tidak terpejam penuh. Mata itu tetap tampak terbuka untuk menerima oksigen. Dengan itu, ia lebih dapat membuatkan mereka bertahan lama sehingga beratus-ratus tahun.

 

Kemudian Allah swt berfirman  “Dan Kami bolak-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri”, Ibnu Abbas ra berkata;

Seandainya mereka tidak dibolak-balikkan, nescaya bumi akan memakan mereka

 

Secara saintifiknya, bergitulah hakikatnya. Jika tubuh manusia hanya terlentang di sebelah tubuhnya sahaja, maka tidak bergeraklah aliran darahnya secara normal. Jika keadaan berlaku sebaliknya, maka akan berlakulah masalah penyakit seperti gangrene,  kekebasan dan sebagainya akibat aliran darah yang tersekat. Itulah kebijkasanaan Allah swt yang membuat aturannya.

 

Tempoh Para Ashaabul Kahfi tidur di Gua

 

 

Dalam ayat di atas, ia berkaitan dengan tempoh masa para pemuda beriman tersebut tidur di dalam gua, iaitu daripada tempoh masa mereka tidur sehingga detik mereka dibangkitkan Allah swt daripada tidur.

Allah swt menyebut bahawa tempoh masanya adalah Tiga Ratus Tahun ditambah Sembilan Tahun Hilaliyah(Qamariyyah). Sedangkan dalam hitungan tahun Syamsiyah lama tempohnya adalah Tiga Ratus Tahun.

Bagi yang tidak memahami Tahun Qamariyyah dan Tahun Syamsiyah, penulis hanya boleh beritahu bahawa Tahun Qamariyyah memiliki tambahan tahun sebanyak TIGA tahun setiap kali genap satu abad(100 tahun). Ini bermakna, jika Tahun Syamsiyah adalah 300 tahun atau tiga abad, ia adalah bermakna 309 tahun Qamariyah akibat penambahan 3 tahun setiap kali genap 100 tahun.

 

Berapa ramaikah Ahli Ashaabul Kahfi yang sebenar-benarnya?

 

 

Allah swt berfirman yang memberitahu tentang perbezaan pendapat manusia mengenai jumlah Ashaabul Kahfi. Dalam ayat 22 Surah al-Kahfi, kita dapat menemui Allah swt memberi TIGA pendapat berbeza. Namun, tiada pula pendapat keempat.

Allah swt menyatakan kelemahan DUA pendapat yang terawal yang menyebut tentang terkaan terhadap yang ghaib. Ibnu Kathir menyatakan bahawa ia sama seperti seseorang membaling batu ke dalam belukar yang gelap. Tidak diketahui samaada ia dapat ditemui lagi atau tidak. Dua pendapat nyata sangat lemah dan hanya timbul akibat perbalahan sesama ahli kitab.

Seterusnya Allah swt menyatakan jumlah bilangan pada rangkap terakhir. Para ulama salafi menafsirkan bahawa pendapat terakhir adalah jumlah sebenar-benarnya ahli Ashaabul Kahfi iatu Tujuh Orang ditambah dengan seekor Anjing.

Ia dikukuhkan lagi oleh beberapa testimonial daripada para tabiin sebagaimana berkata;

Daripada Qatadah mengatakan daripada Ibnu Abbas ra, beliau berkata;

Aku termasuk yang sedikit yang dikecualikan oleh Allah swt, dan yang benar, mereka berjumlah tujuh orang.

  

 

 

 
 

Ketujuh-tujuh pemuda beriman ini disertai juga oleh anjing Qitmir.

  

 

Di sebalik ayat mengenai kisah Ashaabul Kahfi

Allah swt telah memperihalkan satu persatu kejadian yang berlaku kepada tujuh pemuda beriman itu. Ia dimulai dengan ayat 9 dalam surah al-Kahfi yang bermaksud:

Raqim dalam ayat tersebut telah ditafsirkan sebagai anjing Qitmir yang telah mengikut tujuh pemuda beriman tersebut ketika melarikan diri daripada raja yang zalim. Namun terdapat sebilangan ahli tafsir lain menafsirkan Raqim adalah batu bersurat.  Sesetengah pendapat mengatakan ia adalah nama tempat yang menempatkan mereka bertujuh ketika bersembunyi. Walaubagaimanapun pendapat yang mengatakan Raqim adalah anjing Qitmir diterima sebagai pendapat yang utama kerana kesesuaian faktanya dengan situasi kisah Ashaabul Kahfi.

Kisah Ashaabul Kahfi sebenarnya kisah misteri yang sentiasa menjadi pendebatan ahli-ahli kitab iaitu Kristian dan Yahudi. Mereka kerap bertengkar mengenai hal-hal yang kecil seperti jumlah bilangan mereka dan beberapa lama mereka ditidurkan di dalam gua. Mereka tidak pula mengambil pengajaran daripada kisah tersebut. Teguran Allah dapat disaksikan di dalam ayat 12 Surah al-Kahfi ini:

Kemudian Kami bangunkan mereka, agar Kami mengetahui manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat dalam menghitung berapa lama mereka tinggal (dalam gua itu). 

Ayat kedua golongan itu bermaksud dua golongan yang bertelagah hanya disebabkan oleh berapa hari mereka tinggal di dalam gua.

Sebenarnya, iktibar utama dalam kisah Ashaabul Kahfi ini adalah mengenai kekuasaan Allah swt untuk membangkitkan dan mematikan hamba-Nya. Surah al-Kahfi diturunkan adalah disebabkan bergitu ramai ahli kitab pada waktu itu tidak yakin tentang kehidupan selepas kematian dan juga alam Roh. Pelbagai pertikaian mengenai alam roh yang mereka kemukakan seperti kebangkitan ketika di hari kiamat nanti hanya adalah roh bukannya jasad, di sebelah lagi membangkang dengan menyatakan kebangkitan nanti akan disertai roh dan jasad. Perbalahan mereka tiada penghujungnya. Maka dengan turunnya surah al-Kahfi dan kisah Ashaabul Kahfi maka terjawablah segala persoalan yang sering bermain di fikiran mereka. Waallahualam..

 

 

 

 

~Kisah Ashaabul Kahfi turut dikenali oleh penganut Kristian sebagai Seven Sleepers. Kisah ini mula tersebar ke seluruh wilayah taklukan Kristian apabila Paul the Deacon(720-799) dan Gregory the Tours(538-594) menulis sebuah kisah mengenai keajaiban yang berlaku kepada tujuh orang pemuda berserta seekor anjing. Kisah ini berdasarkan kisah benar yang menjadi kisah turun temurun di Ephesus, Turki. Ajaibnya adalah kisah ini 100% sama seperti kisah Ashaabul Kahfi yang diceritakan daripada ayat 9 hingga ayat 26. 

  

Kembali ke SIRI 1

Kembali ke SIRI 2

Tags:

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

4 responses to “Siri Terakhir: Kebijaksanaan Allah swt dalam peristiwa Ashaabul Kahfi”

  1. UmmSulaiman says :

    Terima kasih atas info dan ilmu. Semoga usaha saudara diberkati Allah swt

Leave a reply to UmmSulaiman Cancel reply