SIRI 2: Gua Yang Menjadi Tempat Persembunyiaan 7 Pemuda Beriman


Oleh: takusahrisau

 

Gua Yang Menjadi Tempat Persembunyiaan

Menurut ayat 17 surah al-Kahfi di atas, kita dapat mengambil beberapa fakta untuk dijadikan bahan kajian. Antara ayatnya adalah:

Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu.

 

Menurut Ibnu Kathir dalam bukunya Shahih Ibnu Kathir halaman 502, Ibnu Kathir telah dengan panjang lebar menghuraikan mengenai kedudukan sebenar gua tersebut namun Ibnu Kathir tidak pula memberitahu nama tempat persembunyiaan ketujuh-tujuh pemuda tersebut.

Menurut Ibnu Kathir, pintu gua yang menjadi tempat persembunyian ketujuh-tujuh pemuda tersebut berada di sebelah utara. Ia didasarkan dengan firman Allah swt memberitahu ‘Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan’ yang membawa maksud jika sinar matahari menyinarinya saat matahari terbit, matahari akan dilihat condong dari gua itu dalam sebelah kanan mereka.

Ingatan bahawa, condong yang dimaksudkan bukannya bayangan tetapi condong yang dimaksudkan adalah penglihatan mereka. Ini kerana ramai yang beranggapan condong dalam firman Allah swt itu adalah bayangannya sedangkan ayat tazawarru yang membawa maksud condong dalam bahasa Melayu itu jika ditafsirkan berdasarkan linguistik Arab adalah kecondongan penglihatan.

 

Bagaimana pula dengan ayat “dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu” dalam ayat 17 surah al-Kahfi?

 

Menurut Ibnu Kathir dalam kitabnya, Shahih Ibnu Kathir, cahaya matahari yang menyinari mereka akan beransur-ansur menjauhi mereka ke sebelah kiri ketika matahari hendak terbenam(merujuk kepada pintu gua yang menghadap ke selatan).

Dalam erti kata lain, bayangan akan jatuh ke sebelah timur apabila cahaya masuk ke dalam gua tersebut.

Dalam konteks ayat terakhir yang merujuk kepada tempat yang luas. Ia adalah kata kunci terakhir untuk mencari gua yang sebenar-benarnya yang mana telah menjadi tempat persembunyian 7 pemuda beriman tersebut. Semestinya gua yang menempatkan mereka bertujuh adalah luas dan selesa untuk didiami oleh lelaki dewasa yang seramai tujuh orang.

Daripada ayat 17 surah al-Kahfi ini, penulis dapat simpulkan bahawa ayat ini mengandungi hikmah yang sungguh banyak. Ini kerana, seandainya pintu gua itu menghadap ke timur, nescaya tidak akan ada sinar yang masuk saat matahari terbenam.

Seandainya pintu gua itu menghadap ke selatan, nescaya sinar itu tidak dapat masuk ketika matahari terbit dan tidak pula ketika matahari terbenam bahkan bayangan pun tidak condong ke kanan atau kiri.

Seandainya pintu gua itu menghadap ke barat, nescaya sinar matahari pun tidak dapat masuk ketika matahari terbit tetapi hanya menyinari hanya setelah matahari tergelincir dan akan tetap menyinari sehingga terbenam.

Maka di situ letaknya hikmahnya. Allah swt sengaja memberi ilham kepada ketujuh-tujuh pemuda tersebut untuk menemui gua tersebut sedangkan mereka sendiri tidak mengetahui bahawa Allah swt telah menetapkan aturannya. Maha Suci Allah Yang Maha Bijaksana. Allahuakbar.

 

Tempat yang dikaitkan dengan Gua Ashabul Kahfi

Telah menjadi perdebatan daripada zaman berzaman mengenai tempat persembunyian mereka. Walaubagaimanapun, Allah swt langsung tidak memperihalkan di mana tempat sebenar mereka bersembunyi. Sebab utamanya adalah kerana ia tidak memberi manfaat bagi umat Islam kerana Allah hanya mahu hamba-Nya mengambil iktibar kisah pejuangan tujuh pemuda mempertahankan akidah.

Namun, itu tidak bermakna ulama-ulama Islam tidak mengkajinya secara khusus. Terdapat sekurang-kurangnya ENAM buah tempat yang sering dikaitkan dengan kisah Ashaabul Kahfi ini. Antara tempat yang dikaitkan adalah:

1.         Ephesus, Turki

2.         Kahramanmaras, Turki

3.         Mardin, Turki 

4.         Gua di Jabal Qassiyyun, Syria

5.         Abu Alanda, Jordan

6.         Maimuna, Afghanistan

Keenam-enam tempat yang dikaitkan dengan kisah Ashaabul Kahfi di atas mempunyai kekuatan dan kelemahan masing-masing. Namun, apa yang pasti ialah tempat yang dikaitkan mesti pernah menjadi pusat pemerintahan Romawi Timur(Byzantine) satu ketika dahulu.

Gua di Jabal Qassiyyun, Syria langsung tidak bertepat dengan dalil-dalil yang terdapat di dalam al-Quran.

 

Dalam enam tempat yang sering dikaitkan dengan gua persembunyiaan Ashaabul Kahfi ini hanya terdapat DUA sahaja yang sering diperkatakan iaitu Gua di Ephesus(Tarsus), Turki dan Gua di Abu Alanda, Jordan.

Gua di Ephesus, Turki

Gua di Abu Alanda, Jordan

 

Tidak menghairankan jikalau pertikaian ini sering berlaku kerana banyak peristiwa seperti makam para Rasul dan Nabi, makam para Wali Allah dan makam para Sahabat mempunyai lebih daripada dua tempat yang berlainan. Sebagai contoh makam seorang wali Allah Sheikh Yusuf al-Makasar mempunyai tiga makam yang berlainan iaitu di Sri Lanka, Cape Town, Afrika Selatan dan Lakiung, Indonesia.

Walaubagaimanapun, Gua di Ephesus mempunyai kekuatan yang tersendiri kerana Ephesus sangat terkenal sebagai tempat pemerintahan Romawi Byzantine suatu ketika dahulu. Jika pembaca melawat ke Ephesus, masih terjaga dengan rapi tinggalan-tinggalan sejarah berunsur Romawi di Ephesus seperti Theater of Ephesus, Road of Accadian, Temple of Artemis,Temple of Handrian dan lain-lain lagi.

Theater of Ephesus. Di sinilah tempat dipercayai hawari Nabi Isa as, Yahya(John) berdebat dengan paderi agama Pagan.

Road of Accadia di Bandar Purba Ephesus.

4 tiang ini dipercayai dipacak bagi memperingati jasa hawari Nabi Isa as yang menyebar ajaran Tauhid di Tarsus(Ephesus)

 

Bukan sahaja dikaitkan dengan pemerintahan Romawi Byzantine, Ephesus juga dikaitkan dengan  penyebaran agama Nasrani oleh para hawari Nabi Isa as. Malahan pada 431AD, Ephesus telah dijadikan tempat untuk perbincangan keagamaan agama Nasrani yang dikenali sebagai General Council of Ephesus. Dalam perbincangan ini, tokoh Nasrani terkenal iaitu Nestorius telah diselar kerana mengamalkan ajaran Nasrani yang berlainan. Perbincangan keagamaan yang diketuai oleh pemimpin Romawi Byzantine(telah menganut agama Nasrani) iaitu Theodius telah sebulat suara menyatakan bahawa Mariam(Mary) adalah ibu kepada anak Tuhan(son of god) dan bukannya ibu kepada anak manusia(son of man) yang telah dipertahan habis-habisan oleh Nestorius dan pengikutnya.

Jika perbuktiaan mengenai gua di Ephesus dikaitkan dengan dalil-dalil daripada al-Quran, ia sangat bertepatan berbanding gua yang berada di Abu Alanda, Jordan. Ini adalah kerana pintu gua di Ephesus menghadap ke arah selatan(ke arah Mekah) berbanding gua di Abu Alanda yang terpesong sedikit menghadap ke Timur Laut.

Ruang di dalam gua di Ephesus yang cukup selesa dan luas amat bertepatan dengan firman Allah dalam surah al-Kahfi.

 

Walaubagaimanapun, tempat sebenar gua Ashaabul Kahfi hanya dalam pengetahuan Allah swt. Waallahualam.

Rasullulah saw pernah mengingatkan umatnya dalam sabdanya jika terdapat masalah berkaitan keagamaan. Sabda Rasulullah saw:

Tidaklah aku meninggalkan sesuatu yang dapat mendekatkan kalian ke Syurga dan menjauhkan kalian dari Neraka melainkan aku benar-benar telah memberitahunya kepada Kalian.

Antara lain hadis ini bermaksud bahawa Rasulullah saw telah pun memberitahu semua perkara yang berkaitan dengan Islam dan jika terdapat perkara yang tidak diberitahu maka ia adalah sesuatu yang tidak mempunyai kaitan dengan akidah dan iman kita. Maka, perkara yang berkaitan dengan tempat letaknya gua Ashaabul Kahfi tidak memberi kesan kepada iman dan akidah kita sama ada Rasulullah saw memberitahu tempatnya atau tidak memberitahunya.

 

 

Bersambung di Siri 3: Kebijaksanaan Allah swt dalam peristiwa Ashaabul Kahfi

Kembali ke SIRI 1

Tags: , , , ,

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

Leave a Reply

