SIRI 1: Kisah Ashaabul Kahfi-Persoalan-persoalan membabitkannya..


Oleh: takusahrisau

 

SIRI 1: Persoalan-persoalan membabitkan Kisah Ashaabul Kahfi

Nota kaki: Artikel ini akan dikeluarkan dalam beberapa siri kerana dihambat oleh bebanan kerja penulis. Diingatkan sekali lagi bahawa bahan-bahan fakta yang dikemukakan adalah rujukan penulis sejak sekian lama termasuk daripada kitab-kitab ulama salafi dan ulama ketemporari. Namun terdapat juga beberapa fakta yang penulis tampilkan berdasarkan kajian penulis di dalam Al-Quran melalui surah al-Kahfi daripada ayat 9 hingga ayat 26.

 

Mukadimmah

Kisah Ashaabul Kahfi boleh diikuti di dalam al-Quran dalam surah al-Kahfi. Kisahnya diterang panjang lebar oleh Allah swt bermula daripada ayat 9 hingga ayat 26. Asbabul nuzul(sebab turunnya ayat) adalah kerana terdapat beberapa rabbi Yahudi yang mahu menguji kerasulan Rasullulah saw dengan menghantar beberapa orang Quraisy untuk menanyakan tiga perkara yang teramat sukar untuk diterangkan oleh manusia biasa. Malah kaum Quraisy ketika itu tiada langsung pengetahuan mengenainya. Tiga perkara tersebut adalah:

1.         Tentang alam Roh,

2.         Kisah Zulkarnain dan Yakjuk Makjuk

3.         Kisah Ashaabul Kahfi (penghuni gua)

Diriwayatkan bahawa beberapa golongan Quraisy datang kepada Rasulullah saw bertujuan menguji kenabian Rasul kesayangan kita ini. Namun Rasulullah saw memintanya untuk menunggu sehingga esok kerana mengharap turunnya wahyu pada keesokkan harinya. Namun, wahyu tetap tidak turun seperti yang diharapkan oleh Rasulullah saw. Oleh kerana itu, Rasulullah saw gagal menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh golongan kafir itu sehinggalah genap 15 hari kemudian.

Menurut ahli tafsir seperti Ibnu Kathir, Ibnu Hatim, dan Ibnu Majah, mereka sama-sama sebulat suara berkata bahawa turunnya ayat 23 hingga ayat 24 dalam surah al-Kahfi adalah kerana Allah swt menegur Nabi Muhammad saw kerana tidak mengucapkan InsyaAllah  ketika berjanji. Dan dengan sebab itulah wahyu yang diturunkan menjadi lambat kerana kegagalan Rasulullah saw mengucap InsyaAllah. Ayat dimaksudkan adalah:

23. Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: “Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini esok pagi, 

24. Kecuali (dengan menyebut): “Insya Allah” Dan ingatlah kepada Tuhanmu jika kamu lupa dan katakanlah: “Mudah-mudahan Tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya dari pada ini.”

Turunnya ayat ini sebenarnya memberi pengajaran besar bukan sahaja buat Rasulullah saw tetapi juga kepada umat Islam sehingga ke hari ini. Denga ayat ini, Rasulullah saw menyarankan umatnya untuk mengucap InsyaAllah ketika berjanji dan sentiasa berdoa mengharap petunjuk daripada Allah swt bagi mengharapkan keberkatan daripada-Nya.

Surah al-Kahfi adalah surah yang menunjukkan kitab al-Quran adalah mukjizat terbesar junjungan besar kita iaitu Nabi Muhammad saw. Manakan tidak, di dalamnya terkandung beberapa kisah yang ajaib dan penuh misteri seperti Kisah Zulkarnain, Kisah Zulkarnain dan Yakjuk Makjuk, Kisah Khidir as dan Musa as, Kisah Luqmanul Hakim dan semestinya kisah Ashaabul Kahfi. Kisah-kisah yang diceritakan dalam surah ini sebenarnya kisah yang sukar untuk diungkap dan hanya orang yang mempunyai pengetahuan yang tinggi sahaja mampu menceritakan satu persatu cerita tersebut. Ketepatan fakta yang dikemukakan dalam al-Quran mengenai kisah-kisah ini telah memberi tamparan hebat kepada golongan Yahudi yang sentiasa menjadi duri dalam daging kepada Islam.

 

Siapakah Pemuda-Pemuda Tersebut?

Di dalam al-Quran, Allah swt telah membentangkan satu kisah untuk tatapan umat Islam sepanjang zaman. Kisah yang menggambarkan pemuda-pemuda yang beriman dan dengan penuh cekal mempertahankan prinsip hidup mereka. Dalam usia yang masih muda mereka sudah mengenal betapa tingginya nilai iman dan agama sehingga mereka tidak sanggup menggadaikannya walaupun dengan tawaran keduniaan. Mereka lebih rela mempertahankan iman dan agama mereka biarpun terpaksa hidup dalam buangan dan terasing. Bahkan jika terpaksa mengorbankan nyawa sekalipun, mereka akan sanggup melakukannya.

Ulama-ulama tafsir sebulat suara menyatakan jumlah mereka adalah tujuh orang kesemuanya. Mereka terdiri daripada:

  1. Maksalmina (Meksemlina)
  2. Tamlikha (Yemliha)
  3. Martunus (Mislina)
  4. Bainunus atau Nainunus (Mernuş)
  5. Sarbunus (Debernuş)
  6.  Dzunuanus (Sazenuş,)
  7. Kasyfitatanunus (Kefeştatayyuş)

 

Ilustrasi daripada seorang pelukis.

Zaman Ashaabul Kahfi

Pendapat pertama mengatakan ketujuh-tujuh pemuda ini dikatakan hidup di zaman pemerintahan Gaius Messius Quintus Decius atau Maharaja Decius. Maharaja Decius memerintah Rom Byzantine daripada 249AD sehingga 251AD. Maharaja Decius meninggal akibat dibunuh ketika peperangan dengan puak Goth pada 251AD.

Maharaja Decius

Maharaja Decius diriwayatkan sebagai penganut agama pagan(penyembah berhala) yang sangat taat. Disebabkan itu, beliau sangat zalim terhadap penganut-penganut yang menganut agama selain daripada agama pagan terutama agama Nasrani.

Manakala pendapat kedua mengatakan ketujuh-tujuh pemuda tersebut hidup ketika pemerintahan Maharaja Trajan. Maharaja Trajan memerintah sekitar 98AD sehingga 117AD. Sepertimana Maharaja Decius, Maharaja Trajan terkenal sebagai seorang raja yang zalim terhadap golongan Nasrani.

Maharaja Trajan

Penulis sebenarnya lebih menyasarkan bahawa ketujuh-tujuh wali Allah itu hidup di zaman Maharaja Decius kerana diriwayatkan bahawa Maharaja Decius pernah menyeksa dengan kejam setiap rakyatnya yang menganut agama Nasrani.

Tambahan pula, mazhab yang dianuti oleh ketujuh-tujuh pemuda tersebut lebih kepada mazhab Arianisme. Ini boleh dilihat dalam ayat 14, Surah al-Kahfi ketika perdebatan antara ketujuh-tujuh pemuda tersebut dengan Maharaja yang memerintah ketika itu.

Dan Kami meneguhkan hati mereka diwaktu mereka berdiri, lalu mereka pun berkata, “Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran.”

Sepertimana Islam, mazhab Arianisme amat percaya kepada Allah yang Esa dan membangkang habis-habisan ajaran Triniti yang mengatakan Isa as anak Tuhan. Ramai cendiakiawan menyatakan bahawa mazhab Arianisme adalah mazhab agama Nasrani yang paling asli. Malah ia lebih mirip dengan Islam berbanding Kristian Katholik pada masa kini.

Jika dilihat daripada aspek itu, pemuda yang ditidurkan selama 306 tahun itu bakal Allah swt bangkitkan daripada tidurnya semasa pemerintahan telah bertukar tangan kepada Nasrani. Pemerintah tersebut mestilah seorang yang taat kepada ajaran Nasrani dan turut menganut ajaran monoteisme dan bukannya ajaran Triniti yang dipelopori oleh Maharaja Constantine. Diingatkan bahawa bukan semua Maharaja selepas Constantine menganut ajaran Kristian Triniti bahkan anak Constantine sendiri iaitu Constantine II menganut ajaran Arianisme.

Jika dihitungkan semasa mereka hidup sekitar pemerintah Maharaja Decius:

249AD+ 306 tahun =555AD

Maharaja yang memerintah sekitar tahun 549AD adalah Justinian I. Justinian I terkenal sebagai maharaja Nasrani yang bergiat cergas dalam penyebaran agama samawi itu. Lebih menarik adalah Maharaja Justinian turut menganut agama Nasrani orthodox yang kemungkinan besar adalah mazhab Arianisme. Justinian juga terkenal sebagai salah seorang yang diberi taraf saint oleh Church of the East.

Maharaja Justinian I

Sebagai perbandingan pula. Jika ketujuh-tujuh pemuda tersebut hidup di zaman Maharaja Trajan, maka mereka akan dibangkitkan daripada tidurnya sekitar 404AD. Lihat pengiraan ini:

98AD+306 tahun=404AD

Maharaja yang memerintah sekitar 404AD adalah Theodius II. Theodius II adalah maharaja yang beragama Nasrani. Tetapi ketaatannya terhadap agama Allah ini dipertikaikan. Ini adalah kerana terdapat riwayat menyatakan beliau melakukan beberapa kontroversi berkaitan agama Nasrani terutama kepada yang bermazhab Nestorian. Theodius II juga dikatakan seorang pemerintah yang lemah.

 

Maharaja Theodius II

 

Pemburuan terhadap tujuh Pemuda

Dan bergitulah yang terjadi kepada pemuda-pemuda tersebut. Mereka diburu dan ditangkap. Malah, penduduk-penduduk tempatan juga memberi tekanan kepada pemuda-pemuda tersebut. Mereka bukan sahaja diburu oleh tentera Rom bahkan turut diburu oleh penduduk tempatan yang berpegang kuat terhadap agama nenek moyang mereka.

Namun mereka diberi kekuatan oleh Allah swt ketika berhadapan dengan Maharaja Decius yang kafir itu. Ia telah terakam dalam ayat 14- ayat 15 surah al-Kahfi:

‘Dan Kami meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri, lalu mereka pun berkata, “Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran. Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk disembah). Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka)? Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah’

Dengan kepetahan ketujuh-tujuh pemuda tersebut berdebat di hadapan Maharaja Decius itu, Maharaja Decius dan pengikut-pengikutnya gagal menjawabnya. Walaubagaimanapun, Maharaja Decius telah menggunakan kekuasaan yang ada padanya untuk memaksanya meninggalkan agamanya dalam masa beberapa hari. Jika gagal membuat demikian, mereka akan dipaksa murtad dan jika enggan, mereka akan dibunuh.

Sehubungan dengan itu, ketujuh-tujuh duduk berbincang dan akhirnya mereka sebulat suara bertekad melarikan diri.

“Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari apa yang mereka sembah selain Allah, maka pergilah kamu berlindung di gua itu, supaya Tuhan kamu melimpahkan dari rahmat-Nya kepada kamu dan menyediakan kemudahan-kemudahan untuk menjayakan urusan kamu dengan memberi bantuan yang berguna”. (al-Kahfi: ayat 16)

Ketujuh-tujuh mereka turut disertai oleh anjing yang digelar Qitmir. Diriwayatkan juga bahawa Qitmir adalah anjing milik salah seorang daripada tujuh orang pemuda tersebut iaitu Tamlikha.

 

 

 

Bersambung di Siri 2: Gua yang Menjadi tempat Persembunyian 7 Pemuda

Advertisements

Tags:

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

5 responses to “SIRI 1: Kisah Ashaabul Kahfi-Persoalan-persoalan membabitkannya..”

  1. syue says :

    Assalamualaikum wrt..

    kpd penulis yg dirahmati Allah s.w.t, mohon izin terlebih dahulu utk menggunakan gambar dan beberapa fakta yang diperlukan mengenai kisah ashabul kahfi utk kajian dan penulisan saya. mohon respon encik di email saya syue5432_kenari@yahoo.com. syukran.

  2. Noor Zarina says :

    Salam, hi can share this on my fb page? Tq

  3. samsulanuar says :

    Assalam..mohon jasa baik Tuan sbb sy nk share artikel y berguna nie..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: