Keajaiban isi kandung al-Quran..tiada siapa mampu tandinginya!


Oleh: takusahrisau

 

Ada satu riwayat yang menceritakan berkenaan kebesaran isi al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah saw. Riwayat tersebut berkisar tentang perdebatan antara sahabat Rasulullah saw yang mana ketika itu belum lagi memeluk Islam, Amru bin Ash dan nabi palsu, Musailamah al-Kadzab.

 

Perdebatan itu bermula dengan Musailamah bertanya tentang Rasulullah saw, katanya,

“Apa yang telah diturunkan kepada Muhammad saw selama ini?”

Lalu Amru bin Ash menjawab,

“Sungguh yang diturunkan kepada baginda satu surah yang pendek tetapi padat”

Musailamah yang terkejut lalu bertanya,

“Surah apakah itu?”

Amru bin Ash terus menjawab,

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.”

(memetik daripada surah al-Ashr ayat 1-3, al-Ashr membawa maksud Masa)

Musailamah yang tidak mahu kalah telah berfikir sejenak lantas berkata,

“Telah diturunkan kepadaku juga surah seperti itu”

Maka, Amru bin Ash bertanya,

“Apakah itu?”

Musailamah terus membacakan surah yang kononnya ‘diturunkan’ kepada beliau,

“Hai Wabr. Hai Wabr. Sungguh, kamu hanyalah dua telinga dan dada. Dan jenismu gemar membuat lubang galian”

Musailamah terus menyambung percakapannya,

“Bagaimana pendapatmu wahai Amr?”

Amru bin Ash berkata kepadanya,

“Demi Allah, kamu pasti mengetahui bahawa aku dengan yakin sesungguhnya kamu benar-benar pendusta.”

Wabr adalah binatang kecil yang menyerupai seekor kucing. Wabr paling menonjol di bahagian telinga dan dadanya. Menurut imaginasi Musailamah, beliau menyusun ayat bagi menyaingi surah al-Ashr yang ternyata pendek tetapi padat dengan isi-isinya. Namun ia gagal menambat hati masyarakat pada masa itu termasuklah para penyembah berhala.

Bergitulah kisah perdebatan antara Amru bin Ash ra dan Musailamah al-Khazab. Sesungguhnya benarlah gelaran Rasulullah saw berikan kepada Musailamah iaitu al-Kazhab yang membawa maksud Musailamah si pedusta.

Tengoklah betapa hebatnya wahyu Allah swt yang diturunkan ke dalam hati seorang Rasul bernama Muhammad saw. Hanya dengan tiga ayat sahaja mampu membuatkan seseorang yakin dengan kerasulan baginda. Bagaimana pula dengan surah yang mempunyai beratus-ratus ayat?Subhanallah.

Saidina Umar al-Khattab sendiri memeluk Islam kerana terpaku dengan satu ayat dalam al-Quran iaitu dalam surah Toha. Ayat tersebut berbunyi,

Thaahaa. Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah; tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), yaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. (Yaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah. Yang bersemayam di atas ‘Arsy. Kepunyaan-Nya-lah semua yang ada di langit, semua yang di bumi, semua yang di antara keduanya dan semua yang di bawah tanah.

(Surah Toha ayat 1-6)

 

Bagaimana pula dengan kita saudara? Apakah kita masih belum terpaku dengan keindahan ayat al-Quran? Percayalah, al-Quran adalah wahyu Ilahi, tiada siapa mampu menandingi ilmu-ilmu yang berada di dada al-Quran. Ilmunya adalah ilmu terus daripada Allah swt.

Ayatnya mampu menjadi penyembuh, ayatnya juga mampu menjadi pelindung daripada penjahat mahupun jin syaitan dan ayatnya juga mampu menjadi pendamai antara dua pihak atau individu yang berseteru.

 

“Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim.”

(Surah al-Ankabuut ayat 49)

About these ads

Tags: ,

About takusahrisau

Hakikatnya,manusia adalah sama namun yang membezakan adalah niat.. Apabila niat berbeza..maka berbezalah sifat manusia itu.. Rasulullah saw pernah bersabda yang membawa maksud; "Segala sesuatu amalan bermula dengan niat" Maka niat penulis di sini tidak lebih hanya untuk berkongsi ilmu.. Harapan penulis agar curahan ilmu penulis di sini akan mendapat manfaat untuk anda semua miskipun ia sekelumit sahaja.

4 responses to “Keajaiban isi kandung al-Quran..tiada siapa mampu tandinginya!”

  1. khairulorama says :

    salam ukhuwah dari Kuantan!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 848 other followers

%d bloggers like this: